För skolor – Stockholms län

Återkoppling till huvudmannen efter genomförd validering

Efter en genomförd fördjupad kartläggning/validering ska resultatet återrapporteras i något av nedanstående formulär. Välj formulär nummer två om eleven gått vidare till validering men avbryter valideringsprocessen.

  1. Återkoppling efter genomförd validering

2. Återkoppling efter fördjupad kartläggning där ni bedömt att det inte finns underlag för validering.

Information, dokument och rutiner

Rutin vid beställning av intyg efter prövning

Intyg till elev utfärdas endast om en elev begär det (intyg ska alltså inte utfärdas med automatik).

Rutin vid beställning av intyg efter prövning

Rutiner för inledande kartläggning och validering

Frågor & Svar

Nästan hälften av kursmålen handlar om praktiska förmågor. Hur testar vi då dem? Ska vi lita på ett intyg från chef på verksamheten?  

Betygsättning är ett myndighetsbeslut och läraren måste säkerställa underlaget för betyget. Vi rekommenderar att skolor/UBA samarbetar kring att anordna de praktiska momenten med t.ex. bransch eller andra skolor samt APL platser. Test

Om det visar sig att eleven inte kan validera efter inledande kartläggning är utförd och beviljad av kommunen hur gör vi med de eleverna?

Eleven fortsätter och läser hela kurspaketet. Ni meddelar hemkommunen att det inte fanns underlag för validering.

När i tid läggs orienteringskursen?

Orienteringskursen ska börja samma datum som kurspaketet startar.

Kan alla elever begära ett intyg?

Eleven har rätt att få ett intyg (men eleven måste själv begära att få ett intyg).

Hur långt innan kursstart meddelas skolan om elever som kan vara aktuella för validering?

Ca. 4 veckor (när kurserna är fördelade) innan kursstart får skolan besked om vilka elever som kan vara aktuella för validering.

Om eleven inte är aktuell för validering kan hen starta sin utbildning tillsammans med resterande elever

Ja om det vid den fördjupade kartläggningen framkommer att det det inte finns underlag för validering kan eleven läsa hela yrkespaketet.

Är det möjligt att ha en kortare validering än 5 veckor? Hur hanteras detta för eleven i Alvis, måste det revideras om då?

Ja men efter beslut tillsammans med hemkommunen går det att ha en kortare validering än 5 veckor. Detta kan påverka elevens CSN. Skolan är ansvarig för att informera eleven om att eleven måste kontakta CSN.

Är orienteringskursen underlag för studiemedel från CSN?

Ja orienteringskursen är studiemedelsberättigad.

Behöver eleven göra en prövning hos oss efter valideringen för att få ett betyg? Om ja, ingår detta i ersättningen eller är det extern aktivitet?

Ja eleven måste göra en prövning för att få ett betyg. Ersättning erhålles efter gällande avtal med elevens hemkommun. En ersättning för orienteringskursen och en ersättning för betyg efter prövning.

Var hittar finns resultatet av den inledande kartläggningen?

Efter en inledande kartläggning skapas en rapport som laddas upp i det elevregistreringssystem som berörd kommun använder.

Var finns intygen och betygen från eleverna?

Alla dokument laddas upp i det elevregistreringssystem som berörd kommun använder.

Hur tänker ni kring valideringshandledare?

Vi har inget krav på att en skola ska ha en valideringsledare utan detta beslutas av respektive skola.

Hur vi ska hinna validera och sätta betyg på alla kurser som en elev vill validera inom ramen för 5 veckor?

Den som har genomgått en validering enligt skollagen ska ha möjlighet att få resultatet erkänt genom betyg. Betyg efter en validering ska sättas genom prövning av hel kurs. Prövning ska ske i anslutning till orienteringskursen eller skyndsamt efter det att orienteringskursen avslutats. En rimligt bedömning är att en elev hinner med att pröva 1-2 kurser i veckan.

Vad gör vi om en elev kan validera en kurs men får ”glapp” i sina studier på grund av att nästa kurs inte startar i anslutning till avslutad kurs?

Validering är till för att förkorta elevens studietid och varje skola måste se över elevens studieplan. I många fall går det att lägga in en annan kurs för att ”få bort glappet”.

Tips! Om eleven inte har en avslutad gymnasieutbildning kan hen läsa en kurs som krävs för att få en gymnasieexamen. Beslut om detta tas av hemkommunen (kontakta SYV).

Kan en elev läsa orienteringskursen flera gånger?

Nej en elev får endast gå orienteringskursen en gång. Syftet med orienteringskursen är att:

  • Kartlägga, bedöma och värdera individers kunskaper och kompetenser
  • Skapa en enhetlig struktur för valideringsprocessen inom kommunklustren Vux 5 Norr och Vux Norrort

  Kommer en gemensam mall för intyg att utformas?

Nej vi kommer inte att utforma en gemensam mall. Rutiner för utfärdande av intyg finns under rubriken ”Information, dokument och rutiner” högre upp på sidan.

Går det att validera APL?

Ja självklart ska praktiska färdigheter kunna valideras inom ramen för orienteringskursen.

Att tänka på: För kurser som inte kan valideras ska APL utgöra 15 procent.

Kan en APL som valideras utgå från en självskattning i form av exempelvis projektarbete och/eller case? Kan det vara ett sätt att validera APL?

Nej APL måste genomföras på en arbetsplats.

Finns det någon mall för den fördjupande kartläggningen?

Nej denna mall måste varje skola organisera själva.

Vilken information får eleven i innan orienteringskursen?

På valideringscentralen, samt i självskattningsdelen, finns information om vad validering innebär. Eleven får även information i uppföljningssamtalet med kommunens studie- och yrkesvägledare.

Hur planerar vi för prövningarna inom valideringen?

Detta planerar skolan tillsammans med eleven och skrivs in i valideringsplanen Prövning ska ske i anslutning till orienteringskursen eller skyndsamt efter det att orienteringskursen avslutats. En rimligt bedömning är att en elev hinner med att pröva 1-2 kurser i veckan.

Vid revidering av studieplan – hur påverkar det eleven? Vad får eleven för information?

Om skolan gör en revidering av sin studieplan kan det påverka studiemedel från CSN och andra ersättningar. Detta måste skolan informera eleven om. Eleven ansvara själv för att kontakta CSN/andra myndigheter för att meddela eventuella förändringar i studieplanen.

Vilken information innehåller den inledande kartläggningen? Vilken nytta har vi av den på skolan?

Den inledande kartläggningen ligger utanför valideringsprocessen och innehåller en självskattning med ett uppföljningsmöte. Huvudsyftet med den inledande kartläggning är att avgöra om det finns underlag för en validering. Skolan ansvara för:

Steg 1 Information om valideringen på skolan

Steg 2 Fördjupad kompetenskartläggning, t.ex. självskattning och insamling av intyg och betyg mm

Steg 3 Bedömning av kompetens, eventuella intyg utfärdas

Steg 4 Planering av kompletterande utbildning

Steg 5 Eventuellt kompletterande utbildning (mindre del av kurs)

Steg 6 Prövning och betyg/intyg

Kommer vi anordnare att få inlogg till Framtidskortet? Kommer fördjupad kartläggning finnas i Framtidskortet?

Nej ingen skola får användarkonto i Framtidskortet. Rapporten som skapas av självskattningen och uppföljningssamtalet laddas upp i elevregistreringssystemet.

Kan en elev läsa orienteringskursen på 10 veckor?

Ja men endast om det är elevens eget önskemål. Orienteringskursen ska ske innan övriga kurser även om eleven läser på 10 veckor

Vilken undervisningstid ska orienteringskursen ha?

Enligt respektive kommuns avtal.

Kan en elev valideras utan inledande kartläggning?

I de fall de elever som fördelats till kurspaket och som ej gjort inledande kartläggning i hemkommunen men som av skolan identifieras ha möjlighet att validera får skolan kontakta hemkommunen med underlag som ligger till grund för att validering kan ske. Hemkommunen får då fatta beslut om godkännande av orienteringskurs (KGYORI11D).